Bendraukime
 

Kvartetas „Mettis“. Kelyje į profesines aukštumas.

Kvartetas  „Mettis“. Kelyje į profesines aukštumas. 2016-02-11

Galima pasidžiaugti, kad Lietuvoje turime stiprią styginių kvarteto kultūrą, turinčią ir tradicijas, ir istoriją, ir savo mokyklą. Turbūt niekas nesiginčys, kad styginių kvarteto žanras yra bene „kaprizingiausias“, reikalaujantis iš atlikėjų didžiausio meistriškumo ir gal net savojo „aš“ išsižadėjimo. Tačiau sėkmingam kvartetui ir to maža. Dar labai svarbu – vadinamasis „susigrojimas“, kuris neįmanomas be sudėties stabilumo. Anais, LTSR valstybinės filharmonijos laikais, kai viskas buvo „aišku ir stabilu“, turėjome net tris stabilios sudėties valstybinius kvartetus („Lietuvos“, „Vilniaus“ ir „M.K.Čiurlionio“). Šiandien laisvosios rinkos (o gal ir laukinio liberalizmo) sąlygomis, kurios vis labiau įsigali ir akademiniame mene bet kuriam ne dotuojamam meno kolektyvui išlaikyti stabilumą yra nemenkas iššūkis, o gal ir „mission impossible“, juolab kai į kvartetą susiburia jauni muzikai, kuriems dar be meninių problemų galvas spaudžia ir visa krūva buitinių problemų – kur repetuoti, kur ir kaip susitvarkyti partitūras, jau nekalbant apie tai – iš ko sau ir šeimai duonos užsidirbti (pageidautina su sviestu). O juk pagundų užsiimti pelningesniu griežimu nei kvartete šiais televizinių šou laikais taip pat netrūksta.

Atrodo, kad šiais aspektais styginių kvartetas „Mettis“  -   Kostas Tumosa (smuikas), Bernardas Petrauskas (smuikas), Karolis Rudokas (altas), Rokas Vaitkevičius (violončelė), drąsiai priima visus iššūkius. Dar studijų LMTA laikais – 2011-ais jie susibūrė kvarteto Metro prof. Augustino Vasiliausko klasėje. Prof. A.Vasiliauskas džiaugėsi, kad turėjęs ne vieną pajėgų studentų kvartetą, tačiau „Mettis“ yra unikalus atvejis, nes jau beveik penkeri metai kvartetas išlaiko stabilią sudėtį, kai kvarteto nariai neišsibėgioja po įvairius orkestrus. 2012-ais kvartetas intensyviai tobulinosi pas žymius Europos kamerinės muzikos meistrus, kas jau tais pat metais davė brandžių vaisių – kvartetas debiutavo su pirmuoju viešu rečitaliu bei tapo XII-o tarptautinio lietuvių kamerinės muzikos atlikimo konkurso Vilniuje nugalėtoju. 2013-ais kvartetas garbingai atstovavo Lietuvos muzikos ir teatro akademiją „Harmos“ kamerinės muzikos festivalyje Portugalijoje, Porto mieste. 2014 – ais surengęs  penkis koncertus, kvartetas tapo dar ir dviejų konkursų nugalėtoju. Reikšmingas įvykis kvarteto biografijoje – tų pačių metų vasarą kvartetas buvo priimtas į Europos kamerinės muzikos akademiją (ECMA), kas atveria plačias galimybes kolektyvui nuolat tobulintis pas geriausius šios srities meistrus. 2015-ais „Mettis“ pasirodė Vilniaus festivalyje, kur kartu su garsiuoju „Quartetto di Cremona“ griežė F.Mendelsono-Bartoldy (Felix Mendelsohn-Bartholdy) Oktetą E-dur, op. 20.

2016-uosisu „Mettis“ jau pradėjo pasirodymu Londone. Vasario 7-ąją kvartetas pasirodė ir Vilniaus klausytojams Taikomosios dailės muziejuje. Koncertui kvartetas pasirinko ne visiškai tradicinę programą, koncertą pradėdamas Lietuvoje dar negirdėto autoriaus – prancūzų kompozitoriaus Liusjeno Diurosua (Lucien Durosoir, 1878-1955) Styginių kvartetu d-moll. Kompozitorius pirmiausia išgarsėjo kaip smuikininkas virtuozas, beje, smuiką jis studijavo Vokietijoje pas Jozefą Joachimą (Joseph Joachim) ir Hugą Hermaną (Hugo Heermann), todėl vokiečių romantizmo estetika jo kūrybinei biografijai padarė ženklią įtaką. L.Diurosua patyrė visus pirmojo pasaulinio karo baisumus būdamas kareiviu ir įdomu tai, kad kurti muziką pradėjo jau pirmojo pasaulinio karo, jo kūryboje atsispindėjo romantiška gėrio ir blogio kovos idėja, kas be ko  - ir karo išgyvenimų patirtys. Tokiomis nuotaikomis alsuoja ir minėtasis Styginių kvartetas (sukurtas 1922 metais). Reikia pripažinti, kad kūrinys pasižymi aiškia klasikine forma, tačiau jo muzikinė kalba yra sudėtinga ir kvarteto sudėčiau ganėtinai „nepatogi“ – gausu polifoninės faktūros, sudėtinga harmonija, o dažnas unisoninis balsų plėtojimas iš kvarteto narių reikalauja itin dėmesingo susiklausymo. Su šiais sunkumais kvartetas iš esmės susidorojo. Šį kūrinį kvartetas „Mettis“ ketina griežti šiemet vyksiančiame Styginių kvartetų konkurse Bordo mieste, Prancūzijoje.

Igorio Stravinskio Tris pjesės styginių kvartetui sukurtos 1914 metais. Žinant šio kompozitoriaus pomėgį eksperimentuoti ir „maištauti“ šios trys pjesės yra būtent tokios – visiškas styginių kvarteto žanro „ne formatas“. Mūsų jaunųjų muzikų interpretacija man pasirodė labai pagavi ir organiška, manau, kad Stravinskio kvarteto maištininkiška  prigimtis jiems artima. Visiška priešingybė Roberto Šumano (Robert Schumann) Styginių kvartetas A-dur op.41, kupinas romantiško polėkio ir dvasios, pasižymintis darnia klasicistine forma ir struktūra.

Nors „Mettis“ kvartetas dar tik išgyvena „kvartetinės“ vaikystės ar paauglystės laikotarpį, tačiau džiugina tai, kad šalia labai profesionalaus požiūrio į šį žanrą, kvarteto nariai jau rado savitą interpretacinį braižą, pasižymintį saikingai ekspresionistine maniera. Viskas, ką jie daro scenoje yra labai natūralu, organiška ir kyla iš jaunųjų muzikų vidinio pasaulio. Klausytojams jie pateikė stilistiškai labai skirtingų autorių programą. Stilistinių niuansų pojūtis yra jų stiprioji pusė. Suprantama,  dar laukia įtemptas darbas formuojant bendrų kokybinių parametrų kvarteto garsą, tobulinant dinaminių, intonacinių niuansų perteikimą, tačiau neabejoju, kad jau dabar „Mettis“ yra tiesiame kelyje į didžiąsias profesines aukštumas.

 

 

 

2019 Rugsėjis
P A T K Pn Š S
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Perkamiausios prekės
2019 MUZIKOS BARAI - leidinio prenumerata
2019 MUZIKOS BARAI - leidinio prenumerata
20.00 €