Bendraukime
 

Muzika ir animacija. Apie didžiąją bendraautorystės istoriją (su video) - 2

Muzika ir animacija. Apie didžiąją bendraautorystės istoriją (su video) - 2 2016-10-23

Tęsinys

Režisieriaus eksperimentatoriaus N. McLareno kūrybiniai laimėjimai ir estetiniai principai ne tik nutiesė garsiosios Kanados animacijos mokyklos, kuri ir šiandien atkakliai palaiko vienetinę autorinę produkciją, raidos kelius, bet ir gerokai paveikė animacinį kiną ir multimedinę kūrybą visame pasaulyje. Savo studijoje Monrealyje N. McLarenas išugdė daug talentingų sekėjų, tarp kurių – garsūs režisieriai animatoriai Caroline Leaf (Kanada), George´as Dunningas (Didžioji Britanija), Ishu Patelis (Indija) ir kiti.

J. ir F. Hubley "Trečiadienis Harleme"; 1957 m.

Autorinį eksperimentinį kiną ir N. McLareno animacijos tradicijas puoselėjo ir išeiviai iš W. Disney´aus studijos, tarp jų buvo garsus amerikiečių režisierius animatorius J. Hubley´us. Kartu su savo žmona ir nuolatine kūrybine partnere Faith Elliot Hubley jie įrašyti į pasaulio kino istoriją kaip originalios animacijos technikos kūrėjai ir menininkai, padarę rimtą įtaką naujiems animacijos žanrams ir vizualinėms plastinėms formoms. J. Hubley´us animatoriaus karjerą pradėjo dar 1935 metais kaip dailininkas W. Disney´aus studijoje, prisidėjo prie tokių hitų kaip „Snieguolė ir septyni nykštukai“, „Fantazija“, „Pinokis“, „Dambis“, „Bembis“ kūrimo. Vėliau, išplaukęs į laisvuosius vandenis, 1952 metais įkūrė savo studiją „Storyboard“ ir visiškai persiorientavo į nepriklausomus trumpametražius filmus. 1955 metais susituokusi animatorių pora įsipareigojo kasmet sukurti bent po vieną animacinį filmą ir išlaikė savo žodį – iki Johno mirties 1977 metais sukūrė 21 autorinį filmą. Likusi be Johno Faith kartu su savo keturiais vaikais sukūrė dar 25 animacines juostas.

 Pats pirmasis autorinis Hubley poros filmas „Žvaigždutės nuotykiai...“ (The adventure of an *, 1956 m.), sukurtas Guggenheimo muziejaus Niujorke užsakymu, plačiai išgarsino menininkus ir padarė įtaką Europos animacijai. Mažo berniuko Žvaigždutės (anglų kalboje žvaigždė – star – vyriškos giminės), kuris mėgo žaisti ir džiaugtis gyvenimu, ir jo tėvo, pamiršusio žaidimus ir kiekvienos dienos džiaugsmus, istorija buvo visiškai naujas amerikietiškos animacijos reiškinys. Skirtingai nuo klasikinės W. Disney´aus technologijos, kai personažai piešiami ant celuloido su griežtu kontūru ir paskui nuspalvinami, J. ir F. Hubley, aiškiai paveikti šiuolaikinės tapybos, piešdavo akvarele tiesiai ant popieriaus ir tyčia peržengdavo personažų kontūrus. Tai suteikė jų animaciniams herojams lengvumo, vaizdams – nesvarumo, jie gyveno ekrane harmoningai derėdami su judančiomis, alsuojančiomis spalvomis.

F. E. Hubley "Žvaigždutės nuotykiai"; 1956 m.

Kaip ir N. McLarenas, J. ir F. Hubley savo nesvarumo būklės filmuose jungė laisvą animacinę plastiką su džiazo kompozicijomis ir garsių muzikantų O. Petersono, Ellos Fitzgerald, Dizzy Gillespie improvizacijomis. Todėl jų gyvenimiški eskizai apie vaikus ir tėvus („Žvaigždutės nuotykiai“), apie įsimylėjėlius („Švelnus žaidimas“ (Tender Game) arba miestiečių gyvenimą („Urbanissimo“) priminė šokių pjeses arba klipus, kuriuose muzika padeda plėtoti ekrano veiksmo dramaturgiją. Vienas efektingiausių, vaizdingiausių, harmoningiausių J. ir F.Hubley filmų, mano manymu, – subtili juosta „Trečiadienis Harleme“ (Harlem Wednesday, 1957 m.), kuriame skamba Benny Carterio muzika, o animacinį judėjimą pakeitė dailininko virtuoziškas Georgio Prestopino statiškų grafikos ir tapybos darbų montažas. Išraiškingos projekcijos ant portretų, dramaturgiškai pagrįstas kameros slinkimas per peizažus ar žanrines scenas, greita trumpų planų kaita arba ramus perėjimas nuo paveikslo prie paveikslo sukuria labai sodrų muzikinį-plastinį tankiai apgyvendinto Harlemo vaizdą su jo kasdieniu ritmu, buities problemomis ir džiaugsmais, gatvių šurmuliu ir namų jaukumu. Šis nuostabus beveik pusės amžiaus senumo darbas ir šiandien atrodo kaip rafinuotos kinematografinės plastikos etalonas, neturintis nė vieno tradicinio bet kurios kino rūšies elemento – nei aktorių, nei kronikos kadrų, nei piešto judesio! Tačiau būtent šį ramų amerikiečių animatorių J. ir F. Hubley muzikinį etiudą siūlyčiau tiesiog kadras po kadro nagrinėti kaip tobulą šiuolaikinio vizualiojo-plastinio meno pavyzdį ir kino režisieriams, ir operatoriams, ir dailininkams, ir muzikantams...

Bus daugiau

 Vertė Milda Augulytė    

 

 

2020 Rugpjūtis
P A T K Pn Š S
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Perkamiausios prekės
2020 MUZIKOS BARAI - leidinio prenumerata
2020 MUZIKOS BARAI - leidinio prenumerata
20.00 €